Blogopmaak

Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht

Ineke Malsch • 16 februari 2024

Studenten onderzochten vraag en aanbod van duurzame en betaalbare mobiliteit in Utrecht

Van september 2023 tot februari 2024 onderzochten zes studenten Milieukunde van de HAS Hogeschool mobiliteitsarmoede in Utrecht. Vandaag is het eindrapport, "Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht" gepubliceerd op ZENODO. Samengevat:


Mobiliteit is belangrijk en voor velen vanzelfsprekend in onze maatschappij. Dit is echter niet voor iedereen mogelijk. Wanneer mensen niet in staat zijn om vervoersmiddelen te gebruiken wegens hun sociaaleconomische situatie wordt dit mobiliteitsarmoede genoemd. Voor het behalen van een duurzaam en klimaatneutraal Utrecht in 2030 is het van belang dat iedereen kan bijdragen aan duurzame mobiliteit. Duurzaam Utrecht 2030 is een netwerk dat zich inzet voor mensen met een smalle beurs, zodat ook deze inwoners kunnen bijdragen aan de ontwikkelingsdoelen van 2030. Duurzaam Utrecht 2030 heeft de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de duurzame mobiliteit van Utrecht voor inwoners met een smalle beurs.


Dit project richt zich op de beroepsbevolking van de gemeente Utrecht die een inkomen hebben tot 125% Wettelijk Sociaal Minimum (WSM). Het doel van het project is om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken voor de doelgroep. Op basis van literatuur vooronderzoek zijn de verschillende duurzame mobiliteitsmogelijkheden die de gemeente Utrecht te bieden heeft in beeld gebracht. Voorbeelden hiervan zijn de bus, trein, tram, deelfiets en de eigen fiets. In dit literatuur vooronderzoek is daarnaast ook de U-pas beschreven. Dit is een bestaande regeling voor inwoners die binnen de doelgroep van het onderzoek vallen.


Allereerst zijn de verschillende mobiliteitsmogelijkheden onderzocht. Dit is aan de hand van een Multiple Criteria Analyse (MCA) uitgevoerd met ondersteunend literair onderzoek. Hierin zijn de mobiliteitsmogelijkheden getoetst aan de hand van diverse criteria. Deze verschillende criteria zijn: milieuvriendelijkheid, bereikbaarheid, efficiëntie en kosten. Het resultaat van het uitgevoerde MCA is dat de trein, deelfiets en eigen fiets de hoogste score krijgen. Vervolgens is onderzocht hoe groot de vraag van de doelgroep is naar duurzame mobiliteit door middel van een enquête. In deze enquête zijn vragen opgenomen over de voorkeuren en behoeftes van de inwoners betreffend duurzame mobiliteit. Deze inwoners geven de voorkeur voor het gebruik van de eigen fiets, trein en bus. De ondervraagde groep geeft daarnaast aan meer gebruik te willen maken van de bus, trein en de eigen fiets. De verkregen resultaten zijn vervolgens tegen elkaar uitgezet. Hierdoor is afgeleid dat de eigen fiets, bus en trein prominent aanwezig zijn. Door het verkregen inzicht en een interview met een gemeenteraadslid zijn conclusies getrokken.


De resultaten uit het onderzoek zijn besproken met het raadslid en heeft geresulteerd in een aantal aanbevelingen. Het raadslid heeft over een fiets regeling in de wijk Overvecht verteld waarbij fietsen met een aangepaste prijs verkocht worden. Hieruit volgt de aanbeveling dat deze regeling uitgebreid kan worden voor de gehele stad. Alle inwoners met het recht op een U-pas kunnen een eigen fiets toe eigenen. Een andere aanbeveling is het geven van voorlichtingen en educatieve activiteiten aan de doelgroep. Hiermee krijgen de inwoners meer inzicht in het onderwerp wat voor een grotere betrokkenheid zorgt. Een aansluitende aanbeveling is een korting op het openbaar vervoer voor inwoners met een inkomen tot 125% WSM. Uit de afgelegde enquête is evident geworden dat inwoners bereid zijn om gemiddeld 25 cent per kilometer te betalen. In de huidige situatie is de gemiddelde prijs per kilometer 50% hoger. Het inzetten van een buurtbus is ook een aanbeveling. Uit het interview met het raadslid is gebleken dat het huidige bus systeem zich focust op de primaire routes. Door het inzetten van de buurtbus kan dit vervoersysteem openbreken wat zorgt voor een grotere spreiding van de bus. Uit de enquête is daarnaast gebleken dat de inwoners de bus meer willen gebruiken. Hoe de structuur en inrichting van de buurtbus er uit ziet moet zich door middel van een vervolgonderzoek openbaren. Concluderend kan gesteld worden dat er voor een toegankelijkere duurzame mobiliteit een aanpassingen en uitbreidingen moeten komen op de bestaande regelingen gericht op de fiets en de bus.


door Ineke Malsch 19 februari 2025
Lees de feedback op de presentatie van Daniella Mires en geef je eigen visie op 22 februari 2025 in Buurthuis Rosa
door Ineke Malsch 19 februari 2025
Check out the feedback on Daniella Mires’ presentation and offer your own views on 22 February 2025 in Buurthuis Rosa
door Daniella Mires Valdez 10 februari 2025
Interview with Fred Dekkers
door Ineke Malsch 6 februari 2025
Een onderzoeksrapport over de voedingswensen van mensen met een smalle(re) beurs uit de omstreken van ‘s-Hertogenbosch
door Ineke Malsch 6 februari 2025
A research report on the dietary needs of people with a narrow(er) budget from the vicinity of 's-Hertogenbosch
door Ineke Malsch 4 februari 2025
Lees Julia Wesselink’s strategisch voedseladvies voor Duurzaam Utrecht 2030
door Ineke Malsch 4 februari 2025
Read Julia Wesselink's strategic food advice for Sustainable Utrecht 2030
door Ineke Malsch 13 januari 2025
Op zaterdag 11 januari 2025 gingen zes bewoners van het AZC aan de Joseph Haydnlaan mee naar de vaste stopplaats van de mobiele verpakkingsvrije winkel van Loos Utrecht, om 12.30 uur bij Buurten in de Fabriek. Een vrouw en vijf mannen kochten met tegoedbonnen verschillende verpakkingsvrije biologische kruidenierswaren. Hiermee verzamelden we aanvullende informatie bij de proef met gesubsidieerde biologische boodschappen op Kanaleneiland van najaar 2024. Noten waren het populairst, en sommigen kochten ook snoep. Deelnemer 1 kocht frambozen in chocolade, geroosterde en gezouten pistachenoten, en vegan zuurwormen voor haar kinderen. De zuurwormen zijn geschikt voor een halal-dieet, omdat het geen gelatine op basis van varkenshuid bevat. Deelnemer 2 kocht geroosterde en gezouten pistachenoten. Deelnemer 3 kocht walnoten, chocolade, chiazaden en gemengde noten. Zijn tip voor de toekomst is om uitstapjes naar boerderijen te organiseren, om daar meer te leren over biologische landbouwmethoden. In een eerder AZC bij Maastricht, werkte hij als vrijwilliger op een boerderij. Deelnemer 4 kocht gemengde noten, hazelnoten en pistachenoten. Deelnemer 5 wilde in de toekomst niet veel biologische producten kopen. Het bezwaar is dat hij een zoutarm dieet heeft en dus niet veel gezouten noten mag eten. Bovendien heeft de dokter in een eerder AZC ontdekt dat hij diabetes heeft. Daarom mag hij niet teveel snoepen. Nu kocht hij pinda’s, pistachenoten, en gemengde noten, half met en half zonder zout. Alle deelnemers vonden de gekochte producten lekker, en vonden de mobiele winkel van Loos Utrecht goed. Ook de winkelier was vriendelijk en goed. Op 29 januari hang ik het verslag van dit uitstapje naar Loos Utrecht op bij A Beautiful Mess, tijdens de volgende bijeenkomst die De Voorkamer daar organiseert.
door Ineke Malsch 13 januari 2025
On Saturday, January 11, 2025, six residents of the asylum seekers' center on Joseph Haydnlaan went to the regular stop of the mobile packaging-free store of Loos Utrecht, at 12:30 p.m. at Buurten in de Fabriek. A woman and five men bought various packaging-free organic groceries with vouchers. With this, we collected additional information from the autumn 2024 trial with subsidised organic groceries on Kanaleneiland. Nuts were the most popular, and some also bought candy. Participant 1 bought raspberries in chocolate, roasted and salted pistachios, and vegan barourworms for her children. The barourworms are suitable for a halal diet, as it does not contain gelatin based on pig skin. Participant 2 bought roasted and salted pistachios. Participant 3 bought walnuts, chocolate, chia seeds and mixed nuts. His tip for the future is to organize trips to farms to learn more about organic farming methods. In an earlier asylum seekers' center near Maastricht, he worked as a volunteer on a farm. Participant 4 bought mixed nuts, hazelnuts and pistachios. Participant 5 did not want to buy many organic products in the future. The objection is that he has a low-salt diet and is therefore not allowed to eat a lot of salted nuts. Moreover, the doctor discovered in a previous asylum seekers' centre that he has diabetes. That is why he should not eat too many sweets. Now he bought peanuts, pistachios, and mixed nuts, half with and half without salt.  All participants liked the purchased products, and liked the mobile store of Loos Utrecht. The shopkeeper was also friendly and good. On January 29, I will hang the report of this trip to Loos Utrecht at A Beautiful Mess, during the next meeting that De Voorkamer organizes there.
door Ineke Malsch 6 januari 2025
Duurzaam Utrecht 2030 nieuwsbrief januari 2025
Meer posts
Share by: