Studieopdrachten

Opdrachten voor studenten en scholieren

(Zoek je inspiratie voor een duurzame studieopdracht? Verderop op deze pagina vind je meer tips)

Laatste uitdaging:

Studieopdracht voor HBO studenten – onderzoek duurzaamheid duurzaam Turkse en Marokkaanse supermarkten

Wij zoeken gemotiveerde studenten die als stagiair of als opdracht in het kader van hun studie willen onderzoeken hoe duurzaam Turkse en Marokkaanse supermarkten zijn in vergelijking met grote supermarktketens. Deze supermarkten zijn vaak kleiner en gebruiken minder verpakkingen, en er kunnen duurzame principes spelen, zoals het minimaliseren van voedselverspilling volgens halalrichtlijnen.

In dit onderzoek analyseren we verschillende duurzaamheidsfactoren, zoals:

  • Hoeveelheid verpakkingsmateriaal per product
  • Transportafstand en -type van producten
  • Duurzaamheidsstandaarden bij telers en producenten
  • Schaalgrootte van de productie bij land van origine

Dit onderzoek helpt inzicht te krijgen of de gewoontes van consumenten met een krapper budget al duurzaam zijn of dat er juist meer moet gebeuren om duurzame alternatieven toegankelijker te maken. Dit onderzoek kan uit meerdere verschillende onderzoeken bestaan, jouw onderzoek mag dus een alleen een bepaald aspect/factor van dit onderzoek omvatten. De onderzoeksmethodes en het product hangen af van jouw invulling voor dit onderzoek. Jouw onderzoek kan bijvoorbeeld bestaan uit veldonderzoek met observaties in de supermarkten en interviews met winkeleigenaren en een kwantitatieve data-analyse van de CO₂-impact van transport en productie. Dit kan vervolgens uitgewerkt worden in een rapport.


Voor deze nieuwe opdracht zoeken we studenten van o.a. Bedrijfskunde & Agribusiness, International Food & Business en Supply Chain Management. Zit jouw studie er niet tussen, maar heb je interesse? Stuur ons een bericht, alle inzichten zijn welkom!

Contact: ineke@duurzaamutrecht2030.nl


Deze opdracht bouwt voort op eerdere studentenprojecten rond biologisch eten met smalle beurs. Duurzaam Utrecht 2030 biedt begeleiding en brengt je in contact met buurtbewoners en relevante organisaties. Het onderzoek moet passen binnen een formele stage of praktijkopdracht voor studiepunten van je opleiding, en een of meer docenten moeten medeverantwoordelijkheid nemen voor de begeleiding. In overleg kunnen reiskosten vergoed worden.

Zoek je contacten met andere duurzame jongeren? Klik hier:

Jong & duurzaam

Nieuwsgierig hoe jongeren bijdragen aan duurzaam leven met smalle beurs?

Volg het nieuws op het blog en lees hun verslagen:


Hier vind je de officiële publicaties van de studentenrapporten over biologisch eten op ZENODO:


Malsch, I., & Wesselink, J. (2025). Strategic advice poster DuurzaamUtrecht2030. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.14801518


HAS green academy. (2025). Eindrapport Betekenisvolle Voeding voor Iedereen- Duurzaam Utrecht 2030. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.14808685


Ul Ain, N. (2024). Subsidized Organic Groceries Kanaleneiland Utrecht. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.14229600   


Fedčenko, E. (2024). Duurzaam Utrecht 2030 - Report on Subsidized Organic Groceries in Lunetten. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.10631048


van Eijk, J., Hartstra, T., Swets, T., Hoevenberg, N., & Rampaart, M. (2023). Duurzaam Utrecht 2030 – Subsidiëren van biologische en duurzame groenten en fruit. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.7612455


Hier vind je het eerste rapport over Mobiliteitsarmoede:


Verhoef, A.-W., van der Ven, A., Visser, B., Willems, B., ter Haar, J., & Lichtenberg, O. (2024). Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.10669526   


Hier vind je andere rapporten over duurzaam leven met smalle beurs:


Malisani, G. (2024). Sustainable Living in Utrecht: Understanding Current Practices and Future Aspirations. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.10653034


Ineke Malsch. (2022). Duurzaam Utrecht 2030 - leef duurzaam, ook met een smalle beurs Verslag periode september-november 2022. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.7468742


Malsch, I., Brugman, I., Aissati, Y., Beijer, R., & Koster, L. (2022). Duurzaam Utrecht 2030 - Leef duurzaam, ook met een smalle beurs - Rapportage over de pilot in april-juni 2022 (Definitief - 13-07-2022). Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.6826852

Sociaal moestuinieren


In 2022 en 2023 hebben we met studenten Social Work van de Hogeschool Utrecht verschillende manieren uitgeprobeerd om mensen die graag een moestuin willen maar zelf geen tuin hebben, te koppelen aan mensen met een tuin die deze niet zelf bij kunnen houden. Hier vind je meer informatie over wat we ontdekt hebben en hoe we nu verder willen.


Schoolopdracht voor onderzoeken & ontwerpen


Zoek uit welke mogelijkheden kinderen en jongeren in jullie eigen wijk hebben om een moestuin bij te houden en waarom dat soms niet lukt. Zijn er mensen met een grote tuin die het leuk vinden als een groep kinderen of jongeren bij hun een moestuin bij komt houden? Hoe kunnen kinderen en hun ouders of jongeren zelf die mensen met tuin vinden? Is de website buurtnatuur030.nl een goede manier om vraag en aanbod bij elkaar te brengen? Zoek uit welke cursussen Utrecht Natuurlijk aanbiedt aan kinderen en jongeren die willen leren tuinieren. Ben je niet tevreden? Bedenk een advies hoe ze die cursussen kunnen verbeteren. Lijkt het je iets? Neem contact op: ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Duurzaam leven voor jongeren


We zoeken nieuwe manieren om kinderen en jongeren tot 18 jaar te vragen wat ze willen doen aan duurzaamheid en ze dan te leren hoe ze zelf duurzamer kunnen leven.


Let op: een team studenten en onderzoekers kan tot 1000 euro per student verdienen met een voorstel voor deze uitdaging (in het Engels): Young people live sustainably

Stuur voor de deadline je voorstel in via de website van indusac.eu


Dit hebben we tot nu toe gedaan: Scholieren die in schooljaar 2022-2023 een maatschappelijke stage hebben uitgevoerd, hebben stukjes geschreven voor ons instagram account, maar we hebben dat niet bijgehouden en er zijn weinig volgers.

Een groep studenten Social Work van de Hogeschool Utrecht heeft vorig jaar kinderen en hun ouders in Lunetten geïnterviewd over duurzaam leven en het drietetspel ontwikkeld (een soort kwartet, maar dan met drie kaartjes). We hebben het spel uitgeprobeerd met leerlingen van het Bonifatiuscollege, en een aantal exemplaren uitgedeeld aan ouders en leraren. Hier kun je het downloaden.


Schoolopdracht voor Onderzoeken & Ontwerpen


Interview medescholieren en hun ouders over duurzaam leven,  maak zelf een plan voor een campagne via sociale media of ontwikkel een spel over duurzaam leven wat jullie zelf leuk vinden om te spelen.

Lijkt het je iets of heb je zelf een idee? Neem contact op met ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Biologisch eten met smalle beurs


In 2022 en 2023 hebben we de behoefte aan biologisch en duurzaam eten onderzocht van mensen met smalle beurs in Lunetten. Lees hier meer over deze proef met gesubsidieerde biologische boodschappen.


De uitdaging: biologisch eten voor heel Utrecht


Zoek je een opdracht voor je studie of stageplaats  en lijkt het je leuk om bij te dragen aan de uitdaging om biologisch eten voor heel Utrecht mogelijk te maken?

Sluit je aan bij een van de initiatieven in ons stappenplan voor biologisch eten met smalle beurs voor 2030. Heb je zelf een idee wat er nog niet instaat? Laat het weten aan ineke@duurzaamutrecht2030.nl. Dan voegen we je deelproject toe aan het stappenplan.


In 2024 willen we in elk geval met relevante organisaties in Lunetten nieuwe stappen zetten. Houd je van lekker eten en wil je biologische recepten van buurtgenoten proeven? Werk dan mee aan ons kookboek Biologisch eten met smalle beurs in Lunetten.


Op Kanaleneiland laten we buurtbewoners biologisch eten proeven van mei tot september 2024. De resultaten delen we met de gemeenteraad, mensen en organisaties in de wijk. We willen in overleg met buurtbewoners zorgen dat mensen met weinig geld vaker biologisch, duurzaam en gezond eten kunnen kopen of krijgen op Kanaleneiland.

Duurzaam leven met een beperking

Een deelnemer aan het Yuth-festival wil duurzaam leven mogelijk maken voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld hulpmiddelen van duurzaam materiaal.

Studieopdracht voor studenten aan praktijkopleidingen:

Ga in je eigen omgeving in gesprek met jongeren met een beperking, vraag ze hoe ze duurzamer willen leven en ontwikkel in co-creatie met hen een prototype voor een duurzaam hulpmiddel.

Presenteer je prototype tijdens een workshop die we samen organiseren. Meer weten? mail ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Share by: