Daniella Mires ontwikkelde deze mobiliteitsgids. Zoekt u een fiets, of is een treinkaartje te duur? Wie weet vindt u de oplossing in deze handleiding. Scan de qr-code hierboven en ga op ontdekkingsreis. Hebt u een vraag of tip? Daniella gaat graag met u in gesprek in een buurthuis in uw wijk. Houd de agenda op duurzaamutrecht2030.nl in de gaten of nodig ons uit, via ineke@duurzaamutrecht2030.nl.
Op woensdagavond 26 juni, 19.00-20.00 uur organiseerde stagiaire Daniella een brainstorm over duurzame en betaalbare mobiliteit voor asielzoekers, statushouders en buurtbewoners in Oog en Al en omgeving, in A Beautiful Mess, in samenwerking met De Voorkamer in Lombok. Het programma bestond uit groepsgesprekken, invullen van de online enquete, en presentatie van adviesrapport "Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht." Aan het eind maakten we afspraken voor vervolgstappen. Lees hier het verslag.
In 2022 spraken we met tientallen Utrechters over duurzame en betaalbare mobiliteit. Uit deze kleinschalige peiling bleek dat niet iedereen voldoende gebruik kan maken van het bestaande aanbod van duurzaam vervoer (lopen, fietsen, (elektrische) deelfiets of -auto, bus, tram, trein).
Van september 2023 tot en met januari 2024 onderzochten studenten milieukunde van de HAS Hogeschool hoe vraag en aanbod van duurzame mobiliteit voor arbeidsgeschikte mensen met smalle beurs in de stad Utrecht beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Op 27 november 2023 gingen ze hierover in gesprek met deelnemers aan de workshop Maak duurzaam leven met smalle beurs mogelijk in de Social Impact Factory aan de Gracht, en op 15 december 2023 presenteerden ze hun onderzoek aan deelnemers aan de bijeenkomst in de Domkerk.
Op 16 februari 2024 publiceerden de studenten hun adviesrapport "Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht" op ZENODO.
Ook in 2024 vragen we nog uw antwoorden op deze enquete over uw mobiliteitswensen. We gaan ook met u in gesprek in verschillende wijken. De data en plaatsen kondigen we aan in de agenda.
Op 15 juli 2021 heeft de Utrechtse gemeenteraad het Mobiliteitsplan 2040 vastgesteld. Utrecht groeit in inwonertal, de verwachting is dat in 2040 ten opzichte van 2000 de bevolking van Utrecht verdubbeld is. Tegelijkertijd wil Utrecht binnen de bestaande stad blijven groeien. Daarom geeft Utrecht voorrang aan verduurzaming van de mobiliteit in de stad.
Het onderwerp 'Mobiliteitsarmoede' staat op de agenda van de commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte van de Gemeenteraad.
De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het regionale bus- en tramvervoer. Momenteel kunnen AOW-ers uit de provincie Utrecht met smalle beurs in daluren gratis met bus en tram. Niet iedereen met een laag inkomen kan daar gebruik van maken.
Meer info: ineke@duurzaamutrecht2030.nl
In 2025 kunnen inwoners van de provincie Utrecht met een laag inkomen in daluren met 40% korting reizen met het openbaar vervoer, en ouderen zelfs met 60% korting. De provincie Utrecht maakt dit mogelijk. In de steden Utrecht en Amersfoort kunnen mensen met een laag inkomen zelfs gratis met bus of tram reizen in daluren. Lees hier meer over de actie van de provincie, en hier over de bijdrage van de stad Utrecht.
Het rijk, de provincie en de gemeenten in de regio Utrecht gaan investeren in Openbaar Vervoer. Van 21-29 november 2024 organiseert de gemeente Utrecht vijf spreekuren waar u uw zegje kunt doen. Lees hier meer over.
De gemeente Utrecht heeft de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en duurzaam te zijn. Om die uitdaging aan te gaan is de medewerking van alle burgers naar draagkracht nodig. Met verschillende regelingen stimuleert de gemeente mensen hun huis of auto te verduurzamen. Een op zeven Utrechtse huishoudens verdient tot 125% van het sociaal minimum. Deze mensen leven vaak al duurzaam, zonder auto of vliegvakanties, maar ze kunnen niet altijd aanspraak maken op gemeentelijke steun.
In Duurzaam Utrecht 2030 vragen we mensen met een smalle beurs hoe ze zelf duurzaam willen leven, en ontwikkelen bijpassende innovatieve combinaties van duurzame en betaalbare producten, diensten en gemeentelijke regelingen. Tussen september 2023 en januari 2024 bogen studenten Milieukunde van de HAS-Hogeschool zich over
In hoeverre kunnen mensen met een smalle beurs deelnemen aan duurzame mobiliteit? Hoe kunnen vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden. Welk product kan ontwikkeld of beter afgestemd worden op de doelgroep? Breng het aanbod van duurzame mobiliteit in Utrecht en omstreken in kaart, daarbij zijn gemeente en vervoersbedrijven van belang. En inventariseer de behoeften van mensen met een smalle beurs middels interviews of enquêtes.
BikeFlip en stichting Leergeld bieden gezinnen met smalle beurs een gratis kinderfiets. De start-up BikeFlip biedt abonnementen aan op circulaire en refurbished kinderfietsen, met een omruil- en reparatieservice. Wie een fiets inruilt krijgt 1-3 maanden korting op het abonnement. Vanaf 3 juni 2024 kunt u terecht bij het BikeStation, Demkaweg 25 in Utrecht.
Ouders van kinderen tussen 4 en 18 jaar met een smalle beurs kunnen ook zelf een fiets aanvragen bij stichting Leergeld. Hier vindt u meer informatie.
Adres: p/a EthicSchool, postbus 455, 3500 AL Utrecht
E-mailadres: ineke@duurzaamutrecht2030.nl
Wilt u activiteiten van Duurzaam Utrecht 2030 financieel steunen? Scan dan de QR-code hiernaast.
Alle donaties die binnenkomen besteden we aan onkosten van projecten waar mensen met smalle beurs zelf voordeel van hebben.
Van mei t/m juli 2024 zijn dat cadeaubonnen voor biologisch eten voor bezoekers van Bij Bosshardt in Kanaleneiland.
Helaas heeft Duurzaam Utrecht 2030 momenteel geen ANBI status. omdat het een informeel netwerk is. Uw donatie komt op de rekening van de coordinator: eenmanszaak Malsch TechnoValuation, (2e handelsnaam EthicSchool) ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Utrecht onder nummer 30153543.
Mail ineke@duurzaamutrecht2030.nl als u meer wilt weten.