Mobiliteitsarmoede

Mobiliteitsarmoede

Mobiliteitswensen van bewoners

In 2022 spraken we met tientallen Utrechters over duurzame en betaalbare mobiliteit. Uit deze kleinschalige peiling bleek dat niet iedereen voldoende gebruik kan maken van het bestaande aanbod van duurzaam vervoer (lopen, fietsen, (elektrische) deelfiets of -auto, bus, tram, trein).

Van september 2023 tot en met januari 2024 onderzochten studenten milieukunde van de HAS Hogeschool hoe vraag en aanbod van duurzame mobiliteit voor arbeidsgeschikte mensen met smalle beurs in de stad Utrecht beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Op 27 november 2023 gingen ze hierover in gesprek met deelnemers aan de workshop Maak duurzaam leven met smalle beurs mogelijk in de Social Impact Factory aan de Gracht, en op 15 december 2023 presenteerden ze hun onderzoek aan deelnemers aan de bijeenkomst in de Domkerk.

Op 16 februari 2024 publiceerden de studenten hun adviesrapport "Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht" op ZENODO.


Ook in 2024 vragen we nog uw antwoorden op deze enquete over uw mobiliteitswensen. We gaan ook met u in gesprek in verschillende wijken. De data en plaatsen kondigen we aan in de agenda.

Wat doet de gemeente Utrecht?

Op 15 juli 2021 heeft de Utrechtse gemeenteraad het Mobiliteitsplan 2040 vastgesteld. Utrecht groeit in inwonertal, de verwachting is dat in 2040 ten opzichte van 2000 de bevolking van Utrecht verdubbeld is. Tegelijkertijd wil Utrecht binnen de bestaande stad blijven groeien. Daarom geeft Utrecht voorrang aan verduurzaming van de mobiliteit in de stad.

Het onderwerp 'Mobiliteitsarmoede' staat op de agenda van de commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte van de Gemeenteraad.

Wat doet de Provincie Utrecht?

De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het regionale bus- en tramvervoer. Momenteel kunnen AOW-ers uit de provincie Utrecht met smalle beurs in daluren gratis met bus en tram.  Niet iedereen met een laag inkomen kan daar gebruik van maken.

Duurzame en betaalbare mobiliteit in Utrecht

De gemeente Utrecht heeft de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en duurzaam te zijn. Om die uitdaging aan te gaan is de medewerking van alle burgers naar draagkracht nodig. Met verschillende regelingen stimuleert de gemeente mensen hun huis of auto te verduurzamen. Een op zeven Utrechtse huishoudens verdient tot 125% van het sociaal minimum. Deze mensen leven vaak al duurzaam, zonder auto of vliegvakanties, maar ze kunnen niet altijd aanspraak maken op gemeentelijke steun.

In Duurzaam Utrecht 2030 vragen we mensen met een smalle beurs hoe ze zelf duurzaam willen leven, en ontwikkelen bijpassende innovatieve combinaties van duurzame en betaalbare producten, diensten en gemeentelijke regelingen. Tussen september 2023 en januari 2024 bogen studenten Milieukunde van de HAS-Hogeschool zich over

Deze onderzoeksvraag:

In hoeverre kunnen mensen met een smalle beurs deelnemen aan duurzame mobiliteit? Hoe kunnen vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden. Welk product kan ontwikkeld of beter afgestemd worden op de doelgroep? Breng het aanbod van duurzame mobiliteit in Utrecht en omstreken in kaart, daarbij zijn gemeente en vervoersbedrijven van belang. En inventariseer de behoeften van mensen met een smalle beurs middels interviews of enquêtes.

Share by: